Giotto. Arénafreskók. Ikonográfia-ikonológia-ikonika
-10%
2 000 Ft
1 800 Ft
Elfogyott A kedvezményes árak kizárólag a webshopunkon keresztül leadott megrendelésekre érvényesek!
Giotto. Arénafreskók. Ikonográfia-ikonológia-ikonika
Ugyanis még nem jelent meg a központi perspektíva, a freskók fő- és mellékvonalai a néző tekintetét vezetik: benne vagyunk a képben (ez sem volt korábban), azaz kénytelenek vagyunk úgy viselkedni, ahogy a kép "diktálja". Egy másik történetben (Joáchim a pásztorokhoz megy) kísérletet is végez a szerző, hogy nézővezérlés parancsát illusztrálja. Joáchim, a kép bal oldalán, majdnem a kép szélén áll, a pásztorok és juhok a kép jobb oldalától a középig szóródnak. Imdahl szerint itt a főszereplő nem "megy", hanem megérkezik. Ha ugyanis balról kicsit közép felé tolnánk Joáchim figuráját - Imdahl egy skiccen be is mutatja, hogyan -, akkor a jelenet és az alak máris veszítene jelentőségéből: akkor ugyanis "már itt van", és ennek a birkák közötti bolyongásnak nem lehet drámai hatása. Ha viszont a kép szélén tűnik fel, akkor "épp betoppant", s a nézőnek ezt az "épp most" időt kell érzékelnie. Giottónál "az alak kisebb, de nem túl csekély távolsága a kép bal szélétől azt a képzetet kelti, hogy Joáchim messziről jött és - az alak és a képmező feszültségi viszonya miatt - éppen most érkezik meg (...) ítéletünket az optikai nyilvánvalóság élménye határozza meg".
Így jut el a szerző az ikonográfiától (a szöveg-forrás és képbeli eredmény összevetésétől) az ikonikához. Giotto nemcsak történetet mesél el, hanem meg is emeli alakjait - az esemény drámai (mert emberi), ám egyben transzcendens értékeket sejtet: a figurák a képtér kiemelt pontjára kerülnek, ami vagy magasabban van (ég felé emelkedik), vagy az alak elválik a köznéptől, magányosan áll, s e pozicionálás révén a főalak (szent, Mária vagy Jézus) a transzcendens felé utal. Mindez még Panofsky is lehetne (tehát csak ikonográfia), Imdahl azonban jóval többet kínál: ezt a fajta elemzést egyesíti a hermeneutikával, tehát a "képolvasás" új módszereivel, amit elődeire támaszkodva ő vezet be az elemzési technikába. Műve nehezen induló olvasmány, de aztán - az elemzések révén - olyan, mint egy rejtvény felfejtése: magával ragad és a képmellékletek révén az olvasó is szöszmötölhet az eredmény összerakásával.
Kiadó: Kijárat
Sorozat: Spatium
Fordító: Kerekes Amália
Kategória: Művészettörténet, Képzőművészet / festészet
Sorozat: Spatium
Fordító: Kerekes Amália
Kategória: Művészettörténet, Képzőművészet / festészet